Bio:

Ilana Dotan, born 1967 in Jerusalem, Israel. Ilana attained her BFA in 1993 from the Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem. After graduation, she worked as an art director and graphic designer, yet always stayed tuned to the art world. At the same time, she furthered her education in a wide range of fields.

In 2016 Ilana returned to her art practice with a focus on realistic drawings of synthetic materials and mundane objects, executed in graphite and charcoal.

Group Exhibitions:

2018  Exhibition in memory of Pnina Yochtman – Caesarea Ralli Museum

2018  "New Friends" Exhibition – Netanya City Gallery

2018  "As you wish" Exhibition – The Cliff Gallery Netanya  – Winning an outstanding artist certificate from Netanya Municipality

2019  Art Revolution Taipei – Taipei World Trade Center

2020 The Crafts and Design Biennale -MUSA, the Eretz Israel Museum, Tel Aviv

2020 The spirit of things, ND Gallery, Ramat-gan, Israel. Curated by Jeniffer Benady Bloch

2021 The Sandman, Zuzu Gallery, Emek Hefer, Israel. Curated by Rotem Rituv

2021 Unveiling – Contemporary Israeli Art, Zurich, Switzerland. Curated by Keren Bar-Gil

Solo Exhibition:

2019 "So special but not important" – Winners of 2018 Mayor Award, "On the cliff" gallery , Netania

2019 Drawings – "The different Gallery" (hagaleria ha-aheret), Holon

Statement:

I focus mainly on industrial materials and non-branded products in my immediate vicinity,  which are affected by various forces (i.e: stretching, tearing, wrinkling, weathering…) as their being used, gaining a unique identity.

Synthetic materials (plastics, nylon, polystyrene… ) and industrial products (aluminium foil, paper …), are found almost everywhere and are integrated into every aspect of our lives forming various products and playing an essential part of a culture of fast and cheap, man-made consumption. Nevertheless, these materials do not produce emotional or visual "noise" and are therefore usually ignored.

I photograph the object of my choice using a smartphone camera, process the photo over the computer and then transfer the outcome, using pencil and charcoal, to paper. The realistic enlargement of the object and the laborious drawing allows its unique aesthetic and complexity to be appreciated. It allows me to create a capsule of emotional minimalism, quietness, precision, reduction and especially space for contemplations; As an antithesis to the "baroque" reality which I experience.

The drawings create a correlation between industrialized and immediate human product and a long-lasting human product, between advanced and basic technologies.

This rigorous description of objects and materials continues a long tradition of still-life-painting, which throughout history, along with being a concrete depiction of reality, served as an allegory on human existence.

פרטים אישיים:

אילנה דותן ילידת 1967, ירושלים. השלימה ב1993 תואר ראשון במחלקה לאומנות בבצלאל. מסיום לימודיה עסקה בגרפיקה ממוחשבת אך המשיכה לעקוב אחר המתרחש בעולם האומנות. במקביל המשיכה להרחיב את השכלתה במגוון רחב של תחומים במסגרות שונות.

מ2016 חזרה לעסוק באומנות באופן פעיל ומתמקדת ברישום ריאליסטי בעיפרון ופחם של טבע דומם סינטטי.

תערוכות קבוצתיות:

2018  תערוכה לזיכרה של פנינה יוכטמן  –  מוזיאון ראלי קיסריה

2018  תערוכת חברים חדשים  –  גלריה עירונית נתניה

2018  תערוכת "כטוב בעינכם" – גלרית הצוק נתניה, זכיה בתעודת אמן מצטיין מטעם עיריית נתניה

2019  Art Revolution Taipei – מרכז הסחר העולמי טייפה

2020  הביאנלה לאומנויות ולעיצוב, מוזיאון א"י – מוז"א – תל אביב

2020  רוח הדברים, גלריה ND, רמת גן – אוצרת: ג'ניפר בנדי בלוך

2021  איש החול, גלריה זוזו, עמק חפר – אוצרת: רותם ריטוב

2021 Unveiling – Contemporary Israeli Art – ציריך, שוויץ – אוצרת: קרן בר גיל

תערוכת יחיד:

2019 "So special but not important" – תערוכת זוכי פרס ראש העיר 2018 בגלריה על הצוק, נתניה

2019 רישומים – "הגלריה האחרת", חולון – אוצר: אבנר בר-חמא

על העבודות:

אני עוסקת בעיקר בחומרים ומוצרים תעשיתיים, לא ממותגים, מסביבתי הקרובה, שהיו נתונים להשפעת כוחות שונים כמו: מתיחה, קריעה, קימוט ובליה, עקב שימוש שנעשה בהם.

חומרים סינטטיים (פלסטיק, ניילון, קלקר…) באופן מיוחד ומוצרים מתועשים (אלומיניום, נייר…), נימצאים כמעט בכל מקום ומשולבים כמעט בכל אספקט בחיינו ומהווים בגילגוליהם במוצרים שונים, חלק מרכזי בתרבות של צריכה מהירה וזולה מעשה ידי אדם. אולם אלו חומרים שאינם מייצרים "רעש" ריגשי או וויזואלי ולכן לרוב אינם זוכים ליצוג. אלו "חומרים אפורים" המלווים ומשרתים אותנו מדי יום.

באמצעות העיסוק בחומרים האלו אני מנסה לייצר עבורי ועבור הצופה "קפסולה" של מינימליזם ריגשי, שקט, דיוק, צימצום ובעיקר מרחב למחשבה; כאנטיתזה למציאות ה"בארוקית" בה אנו חיים.

בתהליך העבודה אני מצלמת בסמארטפון את האוביקט שבחרתי, מעבדת את הצילום במחשב ולאחר מכן מעבירה אותו, באמצעות רישום בעיפרון ופחם, לנייר.

הרישום עצמו מייצר מפגש בין תוצר אנושי מתועש ומידי לתוצר אנושי חד פעמי, הנוצר לאורך זמן רב, בין טכנולוגיות מתקדמות לטכנולוגיות בסיסיות.
ההגדלה הריאליסטית והעמלנית של האובייקט מאפשרת להעריך את האסטטיקה, הייחודיות והמורכבות המוצנעת שלו ומהווה המשך למסורת ארוכה של ציור טבע דומם-still-life שבמקביל להיותה תיאור קונקרטי של המציאות החומרית, יש בו גם אלגוריה על הקיום האנושי. .

 

כתבו עלי