אודות – About

Bio:

Ilana Dotan was born in 1967 in Jerusalem, Israel. Ilana received her BFA in 1993 from the Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem. After graduation, she worked as an art director and graphic designer. In 2016, Ilana returned to her artistic practice, focusing on realistic drawings of synthetic materials and mundane objects executed in graphite and charcoal.

Her works are presented in private collections and have been exhibited at the Biennale of Arts and Design, Eretz Israel Museum, Tel Aviv; Rally Museum, Caesarea; The Cliff Gallery, Netanya; the World Trade Center in Taipei, and more.

Solo Exhibitions:
2024 "Unusual findings"- Keren Bar-Gil Gallery, Ramat Hasharon. Curated by Keren Bar-Gil

2019 Drawings – "The different Gallery" (hagaleria ha-aheret), Holon

2019 "So special but not important" – Winners of 2018 Mayor Award, "On the cliff" gallery , Netania

Couple Exhibitions:

2023 "In-situ", Hagalil Gallery, Ako – Curator: Hagar Raban

2022 "Harsh Materials" – Hanina Gallery, Tel Aviv – Curator: Yakir Segev

2022 "Long-term disposable" – Arthura Gallery, Ruppin Campus, Hefer Valley – Curator: Yeri De Langa

Group Exhibitions:

2023 Sealed – The farm gallery, Holon. Curated by Guy Morag

2022 Intoxicating lies – Bamerkaz gallery, Hod Hasharon. Curated by Dr. Nava Sevilla Sadeh

2022 In grey and white – Artspace, Tel-aviv. Curated by Keren Bar-Gil

2021 Unveiling – Contemporary Israeli Art, Zurich, Switzerland. Curated by Keren Bar-Gil

2021 The Sandman, Zuzu Gallery, Emek Hefer, Israel. Curated by Rotem Rituv

2020 The spirit of things, ND Gallery, Ramat-gan, Israel. Curated by Jeniffer Benady Bloch

2020 The Crafts and Design Biennale -MUSA, the Eretz Israel Museum, Tel Aviv

2019  Art Revolution Taipei – Taipei World Trade Center

2018  "As you wish" Exhibition – The Cliff Gallery Netanya  – Winning an outstanding artist certificate from Netanya Municipality

2018  "New Friends" Exhibition – Netanya City Gallery

2018  Exhibition in memory of Pnina Yochtman – Caesarea Ralli Museum

Statement:

I focus mainly on industrial materials and non-branded products in my immediate vicinity,  which are affected by various forces (i.e: stretching, tearing, wrinkling, weathering…) as they are being used, gaining a unique identity.

Synthetic materials (plastics, nylon, polystyrene… ) and industrial products (aluminium foil, paper …), are found almost everywhere and are integrated into every aspect of our lives forming various products and playing an essential part in a culture of fast and cheap, man-made consumption. Nevertheless, these materials do not produce emotional or visual "noise" and are therefore usually ignored.

I photograph the object of my choice using a smartphone camera, process the photo over the computer and then transfer the outcome, using pencil and charcoal, to paper. The realistic enlargement of the object and the laborious drawing allows its unique aesthetic and complexity to be appreciated. It enables me to create a capsule of emotional minimalism, quietness, precision, reduction, and, above all, space for contemplation, as an antithesis to the "baroque" reality that I am experiencing.

The drawings create a correlation between an industrialized and immediate human product and a long-lasting human product, between advanced and basic technologies.

This meticulous description of objects and materials continues a long tradition of still-life painting, which has served as an allegory of human existence throughout history in addition to being a concrete depiction of reality.

[hr]

פרטים אישיים:

אילנה דותן ילידת 1967, ירושלים. השלימה ב1993 תואר ראשון במחלקה לאומנות בבצלאל. מסיום לימודיה עסקה בגרפיקה ממוחשבת. במקביל המשיכה להרחיב את השכלתה במגוון רחב של תחומים במסגרות שונות.

מ2016 חזרה לעסוק באומנות באופן פעיל ומתמקדת ברישום ריאליסטי בעיפרון ופחם של טבע דומם סינטטי.
עבודותיה הוצגו "בביאנלה לאומנויות ועיצוב", מוזיאון ארץ ישראל, תל־אביב; מוזיאון ראלי, קיסריה; גלריה הצוק, נתניה; מרכז הסחר העולמי בטייפה ועוד.

תערוכות יחיד:

2024 "ממצאים בלתי שגרתיים" – גלריה קרן בר-גיל, רמת השרון, אוצרת: קרן בר-גיל

2019 רישומים – "הגלריה האחרת", חולון – אוצר: אבנר בר-חמא

2019 "So special but not important" – תערוכת זוכי פרס ראש העיר 2018 בגלריה על הצוק, נתניה

תערוכות זוגיות:

2023 "אין-סיטו" – גלריה בגליל, עכו – אוצרת: הגר רבן

2022 "חומרים קשים" – גלריה חנינא, תל-אביב – אוצר: יקיר שגב

2022 "חד פעמי מתמשך" – גלריה ארטורה, קמפוס רופין, עמק חפר – אוצר: ירי דה לנגה

תערוכות קבוצתיות:

2023 אטומה – גלרית החווה, חולון. אוצר: גיא מורג

2022 שקרים משכרים – גלריה "במרכז", הוד השרון. אוצרת: ד"ר נאווה סביליה שדה

2022 אפור על גבי לבן – גלריה מקום לאומנות, תל אביב –  אוצרת: קרן בר גיל

2021 Unveiling – Contemporary Israeli Art – ציריך, שוויץ – אוצרת: קרן בר גיל

2021  איש החול, גלריה זוזו, עמק חפר – אוצרת: רותם ריטוב

2020  רוח הדברים, גלריה ND, רמת גן – אוצרת: ג'ניפר בנדי בלוך

2020  הביאנלה לאומנויות ולעיצוב, מוזיאון א"י – מוז"א – תל אביב

2019  Art Revolution Taipei – מרכז הסחר העולמי טייפה

2018  תערוכת "כטוב בעינכם" – גלרית הצוק נתניה, זכיה בתעודת אמן מצטיין מטעם עיריית נתניה

2018  תערוכת חברים חדשים  –  גלריה עירונית נתניה

2018  תערוכה לזיכרה של פנינה יוכטמן  –  מוזיאון ראלי קיסריה

על העבודות:

אני עוסקת בעיקר בחומרים ומוצרים תעשיתיים, לא ממותגים, מסביבתי הקרובה, שהיו נתונים להשפעת כוחות שונים כמו: מתיחה, קריעה, קימוט ובליה, עקב שימוש שנעשה בהם.

חומרים סינטטיים (פלסטיק, ניילון, קלקר…) באופן מיוחד ומוצרים מתועשים (אלומיניום, נייר…), נימצאים כמעט בכל מקום ומשולבים כמעט בכל אספקט בחיינו ומהווים בגילגוליהם במוצרים שונים, חלק מרכזי בתרבות של צריכה מהירה וזולה מעשה ידי אדם. אולם אלו חומרים שאינם מייצרים "רעש" ריגשי או וויזואלי ולכן לרוב אינם זוכים ליצוג. אלו "חומרים אפורים" המלווים ומשרתים אותנו מדי יום.

באמצעות העיסוק בחומרים האלו אני מנסה לייצר עבורי ועבור הצופה "קפסולה" של מינימליזם ריגשי, שקט, דיוק, צימצום ובעיקר מרחב למחשבה; כאנטיתזה למציאות ה"בארוקית" בה אנו חיים.

בתהליך העבודה אני מצלמת בסמארטפון את האוביקט שבחרתי, מעבדת את הצילום במחשב ולאחר מכן מעבירה אותו, באמצעות רישום בעיפרון ופחם, לנייר.

הרישום עצמו מייצר מפגש בין תוצר אנושי מתועש ומידי לתוצר אנושי חד פעמי, הנוצר לאורך זמן רב, בין טכנולוגיות מתקדמות לטכנולוגיות בסיסיות.
ההגדלה הריאליסטית והעמלנית של האובייקט מאפשרת להעריך את האסטטיקה, הייחודיות והמורכבות המוצנעת שלו ומהווה המשך למסורת ארוכה של ציור טבע דומם-still-life שבמקביל להיותה תיאור קונקרטי של המציאות החומרית, יש בו גם אלגוריה על הקיום האנושי. .

כתבו עלי