פרטים אישיים:

אילנה דותן ילידת 1967, ירושלים. השלימה ב1993 תואר ראשון במחלקה לאומנות בבצלאל. מסיום לימודיה עסקה בגרפיקה ממוחשבת אך המשיכה לעקוב אחר המתרחש בעולם האומנות. במקביל המשיכה להרחיב את השכלתה במגוון רחב של תחומים במסגרות שונות.

מ2016 חזרה לעסוק באומנות באופן פעיל ומתמקדת ברישום ריאליסטי בעיפרון ופחם של טבע דומם סינטטי.

על העבודות:

בעולם מוצף במידע רועש ורגשני, יש קושי להבחין בייצוגים שקטים ובנליים של יכולת אנושית – חפצים וחומרים סינטטיים המלווים ומשרתים אותנו מדי יום, כמו עטיפות, צנצנות, שקיות ותוצרים תעשיתיים פשוטים אחרים. כולנו משתמשים בהם או חולפים ליד תוצרים אלו מדי יום ורק לעתים נדירות עוצרים להעריך את המחשבה והיצירתיות שהושקעו בפיתוחם, את ההיסטוריה שמאחוריהם ואת ההשפעה המצטברת של השימוש בהם.

לרבים מהתוצרים שאני בוחרת לתאר, הנמצאים ברקע חיי היומיום שלנו, יש בעיני איכות המעידה על "ניסיון החיים" שלהם, מאחר והם נחשפו להשפעות של כוחות חיצוניים, שגרמו להם לקבל "אופי" משלהם או זהות ייחודית. השינויים שעוברים חפצים מתועשים, שבלוניים, מהדהדים עבורי אספקטים אנושיים – במידה מסויימת גם אנו הופכים נבדלים וייחודיים עקב כוחות חיצוניים השוחקים ומעצבים אותנו. בנוסף, תיאור חומרים אלו מייצר הנכחה של חיי המותרות והנוחות שלנו ושל המרחק שאנו מוכנים ללכת כדי למצוא אותם.

הדרך שלי לתאר את היופי, הייחודיות והמורכבות המוצנעת של תוצרים אלו, היא באמצעים הפשוטים ביותר: נייר עיפרון ופחם. הרישום הריאליסטי מאפשר הסתכלות מעמיקה, הערכה והנאה מפריטים אלו שנראים פשוטים וחסרי משמעות. כמו כן הרישום העמלני מייצר מפגש בין התוצר האנושי המתועש והמידי לתוצר האנושי החד פעמי, הנוצר לאורך זמן רב.

Bio:

Ilana Dotan was born 1967 in Jerusalem, Israel. Ilana attained her BFA in 1993 from the Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem. After graduation, she worked as an art director and graphic designer, yet always stayed tuned to the art world. At the same time, she furthered her education in a wide range of fields.

In 2016 Ilana returned to her art practice with a focus on realistic drawings of synthetic materials and mundane objects, executed in graphite and charcoal.

Statement:

In a world where we are flooded with emotionally and noisy images and information, we fail to recognize the silent and banal representations of human capability: synthetic materials and objects surrounding us, such as wrappings, jars, metal clasps, plastic bags…simple by-products of the industrial age, serving us daily.

We all use or pass by these objects and mechanisms every day, rarely stopping to consider the creativity that went into developing them, the history behind them or the accumulating impact of using them. Yet these background objects draw my attention, especially when they acquire character and unique identity by being affected or acted on by outside forces. The transformed industrial, cloned object, illustrates how in some aspects, we become different and unique through external forces that wear and bend us.

Describing these objects also allow a “peek behind the scene” in the human luxury and comfortable living, and the lengths to which we are willing to go to find them.

My way to illustrate the hidden beauty, complexity and exclusiveness of these objects is by using the simplest means: paper, pencil and charcoal. The realistic drawing allows deep exploration, appreciation and enjoyment of these items which seem so simple and unremarkable .In addition, the laborious drawing creates a meeting between the industrialised and immediate human product and the one-time human product that is created over a long period of time.

.