פרטים אישיים:

אילנה דותן ילידת 1967, ירושלים. השלימה ב1993 תואר ראשון במחלקה לאומנות בבצלאל. מסיום לימודיה עסקה בגרפיקה ממוחשבת אך המשיכה לעקוב אחר המתרחש בעולם האומנות. במקביל המשיכה להרחיב את השכלתה במגוון רחב של תחומים במסגרות שונות.

מ2016 חזרה לעסוק באומנות באופן פעיל ומתמקדת ברישום ריאליסטי בעיפרון ופחם של טבע דומם סינטטי.

על העבודות:

בעולם מוצף במידע רועש ורגשני, יש קושי להבחין ביצוגים שקטים ובנליים של יכולת אנושית – חפצים וחומרים סינטטים שמלווים את סביבתנו היומיומית כגון עטיפות, צנצנות, שקיות ותוצרים תעשיתיים פשוטים אחרים, המשרתים אותנו בחיינו.

כולנו משתמשים בהם או חולפים ליד עצמים אלו מדי יום ורק לעתים נדירות עוצרים להעריך את המחשבה והיצירתיות שהושקעו בפיתוחם, או את ההיסטוריה שמאחוריהם. אולם אוביקטים אלו, הנמצאים ברקע של חיי היומיום שלנו, מצליחים מידי פעם למשוך את תשומת ליבי, במיוחד כאשר הם חשופים להשפעות של כוחות חיצוניים, שגורמים להם לקבל אופי משלהם או זהות ייחודית. מצב השינוי של חפצים מתועשים, משוכפלים, מרמז בעיני על עד כמה גם אנחנו הופכים לשונים ויחודיים עקב כוחות חיצוניים ששוחקים ומעקמים אותנו.

חפצים אלו גם מאפשרים הצצה אל מאחורי הקלעים של חיי המותרות והנוחות של האדם ואל המרחק שאנו מוכנים ללכת כדי למצוא אותם.

הדרך שלי לתאר את היופי, היחודיות והמורכבות המוצנעים של תוצרים אלו, היא באמצעים הפשוטים ביותר, נייר, עיפרון ופחם. הרישום הריאליסטי מאפשר הסתכלות מעמיקה, הערכה והנאה מפריטים אלו, שנראים כל כך פשוטים וחסרי משמעות.

Bio:

Ilana Dotan was born 1967 in Jerusalem, Israel. Ilana attained her BFA in 1993 from the Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem. After graduation, she worked as an art director and graphic designer, yet always stayed tuned to the art world. At the same time, she furthered her education in a wide range of fields.

In 2016 Ilana returned to her art practice with a focus on realistic drawings of synthetic materials and mundane objects, executed in graphite and charcoal.

Statement:

In a world where we are flooded with emotionally and noisy images and information, we fail to recognize the silent and banal representations of human capability: synthetic materials and objects surrounding us, such as wrappings, jars, metal clasps, plastic bags…simple by-products of the industrial age, serving us daily.

We all use or pass by these objects and mechanisms every day, rarely stopping to consider the brainpower and creativity that went into developing them, or the history behind them. Yet these background objects draw my attention every now and then, especially when they acquire character and unique identity by being affected or acted on by outside forces. The transformed industrial, cloned object, illustrates how different and unique we become through external forces that wear and bend us.

These objects also allow a “peek behind the scene” in the human luxury and comfortable living, and the lengths to which we are willing to go to find them.

My way to illustrate the hidden beauty, complexity and exclusiveness of these objects is by using the simplest means: paper, pencil and charcoal. The realistic drawing allows deep exploration, appreciation and enjoyment of these items which seem so simple and unremarkable.

.